neeej, inte igen!

vissa saker är ju så lätta att acceptera att man inte kan göra själv. Tex att jag inte kan fixa hålen i tänderna sjäv utan måste besöka tandläkaren, att jag köper hem målarfärg till möblerna istället för att blanda färg själv, att jag inte försöker mej på sotning utan gladeligen hälsar sotaren välkommen att klättra upp på taket, att jag köper hem färdigt maletkött istället för att köpa en gammal kvarn och strimla köttet själv, att förskolan lär en 6 åring lite mera folkvett och jag kan ta det lite lugnare på uppfostringsfronten - man har liksom fått lite hjälp, att jag köper skor åt barnen och inte tvingar pappa att sy lappskor av läder.....ja, det var några självklara saker i livet som jag inte klarar själv och som jag gladeligen söker hjälp för....men så har jag vissa saker som jag borde acceptera att jag inte kan och strunta i att försöka lära mej.....om så bara för husfridens skull!

det ena är bakning, men detta har jag ju tidigare noijat mej över så för att ingen ska hålla mej noijig så övergår jag till den andra saken - att sy!!

jag är så fruktansvärt dålig på att sy....och det som gör mej till denna dåliga sömmerska är min brist på noggrannhet, tålamod och planering....det ska gå snabbt, jag syr först, UTAN ATT NÅLA ELLER STRYKA, och tittar sedan hur det hela blev! och oftast, eller rättare sagt alltid, är resultatet snett.......nu ska jag berätta kort hur det gick med årets julkuddar. De jag hade ifjol sydde jag också och de var så skamlöst fula så de finns inte mer. Nåja, i år skulle jag ha snygga kuddar på köksoffan, jo pyttsan.......hittade först tre mysiga stickade kuddar vid minimani i färgskalan rött-vitt och till dessa skulle nu två gråa kuddar sys. jo, jo.....glad i hågen besökte jag loppis tillsammans med barnen och handlade hem en stor karatröja i den rätta färgen, sen tittade jag på klädstången och beslöt efter noggrann betänketid att klippa sönder en tröja som killar och sticks.............och för att göra historien kort så lyckades jag av två stora tröjor skapa två kuddar som blev för småa och dessutom sneda!! slå det om ni kan.....

ps....på bilden kan ni inte se hur sneda kuddarna är för jag drog ut dem och placerade dem till deras rättvisa och sa åt dem att sitta stilla! nej ni måste helt enkelt komma hit och syna dem och sen påminna mej att man kan köpa SNYGGA kuddöverdrag överallt!


pps, jag ska aldrig mer gnälla över att stickade tröjor kan vara onödigt dyra för att sy i detta meterial är ju snudd på omöjligt!

2 kommentarer:

Flickan på landet sa...

Maria-du skriver så roligt...satt och skrattade högt för mej själv då jag läste detta med kuddarna...känner liksom lite igen mej. Därför anlitar jag oftast svärmor som sömmerska :)Man vill ju inte jämt bli besviken på sej själv!!Härifrån ser ju kudden jättebra ut :)Men att du inte kan baka kan jag knappast tro, du har alltid en massa gott att bjuda på!!

ha en skön lillajul!!

Anonym sa...

den gråa e jättefin..en sån sku jag vilja ha..:)
Fiffiga ideèr har du..ska synnas att he ir heimlaga...:)